PRO LIFE! PROFILAKTYKA PRZECIWNOWOTWOROWA UKŁADU POKARMOWEGO

O tym, jak ważne jest zdrowe odżywianie, nie trzeba nikogo przekonywać, a jednak złe nawyki żywieniowe często biorą górę nad umiarem i zdrowym rozsądkiem. Zła dieta to nie tylko zagrożenie otyłością – około 30 proc. chorób nowotworowych ma związek z nieprawidłowym sposobem odżywiania się.

Wykład na temat znaczenia żywienia w zapobieganiu chorób nowotworowych zgromadził 25 lutego w zamku suskim liczne grono seniorów-członków UTW oraz osoby zainteresowane tą tematyką. Dr n. med. Beata Piórecka,  pracownik naukowy Uniwersytetu Jagiellońskiego – Collegium Medicum (Zakład Żywienia Człowieka, Instytut Zdrowia Publicznego) wskazała na zagrożenia zachorowań na choroby nowotworowe związane z niewłaściwą dietą. Wykładowczyni wymieniła podstawowe czynniki rakotwórcze. W grupie chemicznej i biologicznej znalazły się m. in.  dym tytoniowy (palenie tytoniu ma wpływ na wszystkie rodzaje nowotworów), zanieczyszczenie powietrza, wody i żywności oraz narażenie na substancje rakotwórcze w środowisku pracy  (np. gazy spalinowe, benzen, azbest, metale ciężkie, węglowodory aromatyczne, pestycydy, dioksyny, nitrozoamidy, mykotoksyny  i inne), a także wirusy i hormony. Czynniki fizyczne to m. in. promieniowanie UV oraz promieniowanie jonizujące.

Szczególną uwagę pani doktor zwróciła na żywność jako istotny czynnik rakotwórczy (m. in. spożywanie dużych ilości produktów konserwowanych, nadmiar alkoholu, tłuszczu, potraw spalonych, wędzonych, przy małej podaży świeżych owoców i warzyw). Prowadząca wskazała na dobre produkty mające wpływ na zapobieganie zachorowaniom na raka, m. in. warzywa i owoce: wysokie spożycie zmniejsza ryzyko wielu nowotworów nawet o 20%. Szczególnie polecane są warzywa zielone oraz warzywa czerwone (m. in. pomidory, buraki), czosnek, cebula, cytrusy. Dieta powinna zawierać jak najbardziej różnorodną mieszankę warzyw i owoców. Zaleca się spożywanie dużej ilości ryb (pod warunkiem, że są z bezpiecznych akwenów). Rolę ochronną pełni także błonnik, spożywany najlepiej pod postacią warzyw i owoców, oraz pełne ziarna zbóż, które obniżają ryzyko głównie raka jelita grubego.

Zdrowa dieta nie wystarczy – podsumowała wykład p. dr Piórecka. W profilaktyce nowotworów niezbędna jest samokontrola, badania profilaktyczna oraz aktywność fizyczna.