DIETA – NIGDY NIE JEST ZA PÓŹNO

Co powinno się znaleźć w żywieniowym planie dnia seniora? Czy seniorzy mogą zmieniać swoje nawyki żywieniowe? Jak odróżnić zdrową dietę, czyli racjonalny program żywieniowy, od kolejnych cudownych diet, które pojawiają się właściwie co roku i zdobywają pokaźne grono zwolenników? Doradca dietetyczny i trener personalny Alicja Pieczykolan wygłosiła kolejną prelekcję dla słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku WSTiE, która odbyła się 18 czerwca 2015 roku w siedzibie uczelni na Zamku Suskim. Wykład „Dieta – nigdy nie jest za późno” poruszał problemy związane z dietą osób starszych, która powinna być dostosowana do zapotrzebowania organizmu na energię i składniki odżywcze. Ponieważ wymaga ustalenia w oparciu o stan odżywienia, choroby i zażywane leki konkretnej osoby, jest w dużej mierze sprawą indywidualną, uzależnioną od poziomu aktywności fizycznej i ogólnego stanu zdrowia. Prelegentka przypomniała, że wraz z wiekiem spada zapotrzebowanie organizmu na energię na skutek spadku podstawowej przemiany materii, w związku z tym konieczna jest modyfikacja wyboru produktów, które są włączane do codziennego menu. Trzeba wybierać takie, które charakteryzują się większą gęstością odżywczą, czyli te, w których jest duża zawartość witamin i składników mineralnych na jednostkę energii. Zachęcała do wprowadzania na każdym etapie życia dobrych nawyków żywieniowych, bo to przekłada się na zdrowie, a także może przynieść inne dobre zmiany.