Praktyki zdalne: testowanie realnej wiedzy, w wirtualnej rzeczywistości

Pandemia koronawirusa znacząco wpłynęła na sektor biznesowy, zmuszając go do zmiany sposobu działania i przeniesienia części aktywności do sieci. Oznacza to, iż potrzebne są nowe umiejętności, które warto przećwiczyć w praktyce. Z myślą o naszych studentach zrealizowaliśmy więc zdalne praktyki zawodowe, które pomogły im przetestować realną wiedzę w wirtualnej rzeczywistości.

WSTiE błyskawicznie reaguje na zmieniające się realia i trendy, dlatego od razu po przeniesieniu nauki w tryb zdalny, uczelnia opracowała także innowacyjną formułę praktyk. Przyjęły one formę profesjonalnych symulacji, w ramach których studenci pracowali na autentycznych studiach przypadku z obszarów: restauracja, biuro podróży, branża eventowa oraz informatyka.

Zadaniem grup było rozwiązywanie case studies, przyjmujących formę zadań problemowych, co wymagało wcielenia się w rolę profesjonalisty branży turystycznej. Studenci musieli wykazać się nie tylko kreatywnością, ale także wiedzą – do ich obowiązków należało bowiem przygotowanie planu organizacji pracy podmiotu, zarządzanie nim, opracowanie oferty, wypromowanie jej, monitorowanie wskaźników, a także przygotowanie strategii maksymalizacji zysku. W przypadku studentów informatyki było to prowadzenie serwisu internetowego.

Choć zadanie nie było łatwe, uczestnicy doskonale odnaleźli się w nowej formule praktyk. Nie tylko zapoznałam się z funkcjonowaniem biura podróży, ale także mogłam podejmować ważne decyzje strategiczne. Nie miałoby to prawa bytu podczas praktyk tradycyjnych, ponieważ ewentualne błędy mogłyby mieć ogromne konsekwencje – mówi studentka, Paulina Marcinkowska. Dzięki symulacji nauczyłam się poszczególnych procesów tworzenia firmy oraz sprzedaży ofert i czuję się pewniej pod względem zawodowym – dodaje. Podobne odczucia miał Mateusz Małecki, który w ramach praktyk prowadził swój serwis internetowy. To był rewelacyjne doświadczenie, które nauczyło mnie zarządzania środkami konta. Najcenniejsze było jednak to, że mogłem pozwolić sobie na eksperymentowanie z różnymi strategiami i pomysłami, w czym pomogło mi też poznanie podstawowych zasad ekonomii – przyznaje Mateusz.

Jak się okazało, taka forma praktyk nie tylko pozwoliła studentom łączyć naukę, staż i pracę zawodową, ale także zmotywowała do rozwinięcia własnych, przedsiębiorczych skrzydeł. Anita Chrząszcz, która właśnie zakończyła program, przyznaje, że odkryła w sobie nowe pokłady motywacji. W pełni zrozumiałam proces zarządzania firmą i doświadczyłam, że utrzymanie się na rynku, nie jest takim prostym zadaniem. Możliwe, że zmotywuje mnie to do założenia własnego przedsiębiorstwa. Te praktyki nauczyły mnie jak ważne jest dokładne obliczanie popytu, dbałość o klientów oraz pracowników, a także dlaczego nie wszystkim firmom na rynku się powodzi – tłumaczy. Jako uczelnia, mocno trzymamy kciuki i kibicujemy – wiemy bowiem, że uczestnicy praktyk na pewno poradzą sobie z każdym zawodowym wyzwaniem.